طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر از اواخر دولت دهم مطرح شد. این طرح بارها در کشور پررنگ شده است. اخیراً مجدداً این طرح را مرکز پژوهش های مجلس مطرح کرده است.
به زعم کارشناسان، با اختصاص بنزین به هر کد ملی، کسانی که خودرو دارند از بنزین سهمیه ای استفاده میکنند و کسانی که خودرو ندارند نیز سهمیه ی بنزین خود را دریافت می کنند. بنابراین نوعی عدالت در تخصیص یارانه ها ایجاد می شود.
در سازوکار اختصاص سهمیه بنزین به نفر، کسانی که زیاد مصرف میکنند مجبور به کم کردن مصرف میشوند و یا با هزینه آزاد آن را میخرند. در این روش، افرادی که فاقد خودرو هستند، می توانند سهمیه ی بنزین خود را صرف امور دیگری کنند. به زعم بسیاری، این روش از یک طرف موجب عدالت در تخصیص یارانه ها می شود و از سوی دیگر، مدیریت مصرف را به دنبال دارد.
با توجه به مزیت هایی که برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برشمردیم، مرکز پژوهشهای مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرده است.
بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین میشود.
نظرات، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و مزیت هایی که برای کشور دارد، در ادامه می خوانید.
سنگدوینی با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر مسیری برای تحقق عدالت اجتماعی در حوزه ی یارانه ی سوخت است، تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور فاقد خودرو هستند و از یارانه ی پنهان انرژی که در حوزه ی سوخت اعطا می شود، بهره نمی برند. شرایط فعلی در حوزه ی یارانه ی سوخت خارج از عدل است. باید طوری برنامه ریزی کنیم که همه از یارانه ای که به این کالا تعلق می گیرد، بهره مند شوند.
وی ادامه داد: سوال اساسی که پیش می آید این است که آیا شرایط را برای انجام طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کرده ایم. باید بررسی کنیم که آیا دولت شرایط را برای انجام این کار فراهم کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بسیار منطقی است و مرکز پژوهش های مجلس که این طرح را مطرح کرده، کاملاً برنامه ی درستی را پیشنهاد کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: میزان مصرف در کشور ما بالا و انرژی و سوخت در کشور ارزان است. نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای بنزین و ۳۰۰ تومانی برای گازوئیل واقعی نیست، بنابراین باید در کشور عدالت برقرار شود و منابع ملی شامل همه مردم شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملاً کسانی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین استفاده نمیکنند. هر چه افراد از خودروی بیشتری برخوردار باشند و در واقع مصرف بیشتری داشته باشند، از یارانه ی بیشتری هم بهره می برند و دولت سوبسید بیشتری را در اختیار این افراد قرار میدهد. بنابراین طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت اجتماعی نزدیک است و باید انجام شود.
سنگدوینی گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر کمک می کند که عدالت بیشتری را در زمینه ی اختصاص یارانه ی بنزین در کشور اعمال کنیم. این طرح نیاز به برنامه ریزی های دقیق دارد و باید تمامی جوانب اجرایی آن به درستی برنامه ریزی شود.
نظر شما